Vuohi lemmikkinä

Jos haluat lemmikiksesi eläimen, jonka kanssa ei aika tule pitkäksi ota vuohi.
Helpoimmin lemmikin saa kilipojasta, pikkupukista, mutta se on kastroitava eli kuohittava ennen kolmen kuukauden ikää. Pukin hajurauhaset alkavat kehittyä noin kolmen kuukauden ikäisenä ja siitä syystä kastraatio olisi hyvä suorittaa ennen sitä. Toimenpiteen saa suorittaa vain eläinlääkäri.
Yleensä kili rauhoitetaan ensin jonka jälkeen se saa puudutukset, eläinlääkäri käyttää pihtejä joilla katkaistaan viiden minuutin ajaksi verenkierto kiveksiin. Kili saa vielä pitkävaikutteisen kipupiikin ja yleensä rauhoituksesta virottuaan syö ja juo normaalisti.

Pukkikilit lähtevät yleensä nuorina maailmalle koska maitotiloilla ei ole kannattavaa ruokkia, niin pahalta kuin se kuulostaakin, hyödyttömiä pukkeja. Koska kilit ovat yleensä hyvin nuoria, tulee sen uudessa kodissa olla selvillä sen hoidosta siksi kannattaa pyytää ostopaikasta hyvät ohjeet mukaan. Kilit juovat ensimmäisen elinviikkonsa kutunmaitoa, josta se varovasti siirretään maitorehuun, jos kili on jo ostopaikassa saanut maitorehusta valmistettua maitoa, kannattaa ostajan hankkia samaa maitorehua uuteen kotiin, näin vältytään ikävältä ripulilta joka voisi seurata maitorehun muuttumisen seurauksena. Kili on helppo opettaa nuorena juomaan astiasta, kun maito tarjoillaan hyvin lämpimänä, n. 40 °C näin vältytään tuttipullo leikeiltä. Tuttikilit ovat vaikeita opettaa juomaan myöhemmin astialta. Jos taas haluaa uudesta lemmikistään, sylivauvan onnistuu se varmasti juuri tuttipullosta juoton yhteydessä, kili kiintyy hoitajaansa kuin emoon. Viikon ikäinen kili juo noin litran verran maitoa päivässä jaettuna kolmeen juottokertaan. Viikon ikäisenä kili alkaa etsiä karkearehua, joten sille kannattaa laittaa tarjolle hienohkoa heinää sekä vasikkojen täysrehua tai kaurahiutaleita myös kivennäistä kannattaa antaa silloin tällöin. Pienen kilin vatsa ei pysty vielä sulattamaan kokonaista kauraa eikä saa siitä tarvitsemaansa energiaa siksi kokonaisia kauranjyviä kannattaa alkaa antamaan vasta kun kilille on tullut hieman ikää.Kauraan kannattaa siirtyä senkin vuoksi, että leikatulle pukille voi tulla virtsakiviä valkuaispitoisesta täysrehusta.

Rehua ei kannata pitää suuria määriä esillä vain sen verran kun se tekee kauppansa. Maidosta vieroituksen jälkeen rehuannosta suurennetaan pikkuhiljaa. Maitoa kilille annetaan n. 3kk ikäiseksi enimmillään 1,5 L./pvä. Kili vieroitetaan maidosta varovasti lieventämällä maitoa niin että lopulta se saa pelkästään vettä. Vesi kannattaa tarjoilla hieman lämpimänä. Vesiastian pitäisi olla matala esim. pesuvati, joka tuetaan esim. autonrenkaalla. Vettä siinä ei kannata pitää paljoa vaan lisätään kun tekee kauppansa, näin vältytään hukkumisen vaaralta.

Kastroiminen katkaisee sukupuoliominaisuuksien kehityksen, joten entinen pukki ei myöskään haise niin kuin leikkaamaton pukki. Leikkimieltä tällä piisaa ja samoin voimia. Se on säyseä, jos sitä ei varta vasten ärsytetä ilkeäksi ja äkkipikaiseksi. Se oppii matkustamaan autolla kuin koira ja sen kanssa voi tehdä pitkiä kävelylenkkejä. Lemmikkivuohesta ei ole seuraa jos sitä joutuu pitämään häkissä tai karsinassa. Se on nimenomaan osallistuja ja mukanaolija ja toimii mielellään seuranpitäjänä talon isäntäväelle ihmiset se tuntee omaksi laumakseen. Yöksi se kannattaa kuitenkin sulkea sisään. Pukin asunnoksi sopii hyvin vanha navetta tai talli pääasia kuitenkin on että se on kuiva ja vedoton. Karsinaan sille voi rakentaa makuuhyllyn jossa se saa nukkua/levätä ja näin se pysyy myös puhtaampana.

Vuohi pitää yleensä myös harjaamisesta ja pesemisestä mutta keväisin kun karva on vaihtumassa voi sen nahka olla hieman arka eikä se innostu harjauksesta vaan tykkäisi mieluummin kyhnyttää itseään, silloin se kannattaa viedä vaikka metsään kävelylle jossa se saa vapaasti kyhnytellä itseään oksiin yms. Myös sorkkien leikkaamisesta pitää huolehtia jos sorkat eivät pääse luonnollisesti kulumaan. Itse parhaimmiksi olen havainnut Fiskarsin kalasakset. Maltti on valttia sorkan leikkuussa ja ensimmäistä leikkaus kertaa varten olisi hyvä pyytää jotain kokeneempaa näyttämään mallia. Vuohi on ennen kaikkea laumaeläin ja parasta seuraa sille on oma lajitoveri jos kuitenkin perhe ottaa yhden vuohen lemmikiksi eikä taloudessa ole muita eläimiä, on hyvä hankkia sille seuraksi kani tai kissa, sillä ihmiseen kiintyvänä se saattaa ikävöidä yksin jäädessään.

Vuohi ei karkaa kotoaan, jos sen kanssa on solmittu hyvät välit, se viihtyy pihassa irrallaan ja seuraa isäntiään kaikkialla. Vuohen hankintaa harkitsevan kannattaa kuitenkin muistaa, että vuohi on pitkäikäinen ja voi elää lähes 20 vuotiaaksi. Vaikka kilit ovatkin suloisia, täytyy muistaa, että se kasvaa nopeasti isoksi ja vaatii todella usean vuoden sitoumuksen. Vuohi on lemmikkinä kaiken kaikkiaan viisas ja mielenkiintoinen persoona, joka vaatii omistajaltaan hyvää huumorintajua ja ymmärrystä. Vastalahjaksi ihminen saa siltä aitoa ystävyyttä ja kiintymystä.

HUOM.Kannattaa myös rekisteröiyä vuohenpitäjäksi.
Eviran sivuilta löytyy tietoa ja lomakkeet jolla rekisteröinti onnistuu. Täytettynä viedään oman kunnan/kaupungin maaseutusihteerille.

Etusivu   |   Ajankohtaista   |   Yhdistyksen esittely   |   Galleria   |   Yhteystiedot   |   Palaute/Yhteydenotto   |   Linkit   |   Pikkuisen tietoa vuohen terveydestä   |   Sorkkahuolto   |   Poikiminen   |   Minulleko vuohi?
63886  | Copyright © 2018 Suomen Vuohiyhdistys | Tekninen toteutus: Webbinen.net