www.suomenvuohiyhdistys.fi

Suomen Vuohiyhdistys Facebookissa

Hyvä tietää!!

Haavoihin ja sorkkavikoihin voi käyttää desinfiointiaineina Betadineä ja Neoamiseptia. Nykyään ei suositella runsata haavapulvereiden ja salvojen käyttämistä sorkkien hoidossa, vaan suositellaan haavojen huuhtelemista. Apuna voi käyttää lääkeruiskua tai suihkepulloa. Myös Terramycin-sprayta kannattaa pitää lääkekaapissa ja suihkuttaa sitä haavoihin.
-
Yksi yleisempiä kyselyjä vuohista koskee sorkkien leikkamisesta ja mahdollisista sorkkasairauksista. Eläinlääkäriä haastattelin ja joitakin sairauksia itsekin olen hoitanut ja tähän kirjoitan nyt niistä jotain asiaa.

Sorkkienhoito on yksi tärkeimmistä eläinten hoitoon liittyvä asia, joka valitettavan usein unohdetaan. Sorkat kasvavat varsinkin sisäruokintakaudella pehmeällä alustalla liian pitkiksi kärjestä ja sivusta sorkan alle. Hoitamaton sorkka haittaa vuohen liikkumista ja aiheuttaa ontumista. Mitä painavampi vuohi on, sitä tärkeämpää on sorkkien hoito. Sorkat saattavat vääntyä nuorella jos ne ovat jatkuvasti pehmeällä alustalla, eivätkä esim. kesällä pääse ulkoilemaan.

Sorkkasairaudet

Parhain hoito on ennaltaehkäisy, kuttulan pitää olla siisti ja kuiva ja sorkat hoidettava säännöllisesti.

Haavat: Haavoja syntyy eläimen astuessa terävään esineeseen tai leikattaessa sorkkia vahingossa liikaa. Hoitona on sorkan leikkaaminen puhtaaksi.Haavakohdan päälle asetetaan puhdas sidetaitos. Sidetaitoksen päälle asetetaan tiukka side esim. liimakääre. Side ei saa olla liian tiukka ettei verenkierto esty ja jalka turpoa. Jos haava on suuri ja vaarassa tulehtua täytyy eläinlääkäriin olla yhteydessä antibioottihoidon saamiseksi.
HUOM! Samalla tavalla pystyy myös hoitamaan katkenneen sarvenpään jos se on katkennut lihaan asti ja siitä tihkuu verta. Olen käyttänyt myös vanhaa tennissukkaa suojana haavan päällä.

Sorkamätä: On yleensä seurausta sorkkien hoidon laiminlyönnistä. Sorkan sarveinen on haurasta ja repaleista, ja hajoava sarveiskudos haisee erittäin pahalta. Hoitona sorkkien leikkaaminen ja tervaaminen sitten puutervalla. Mikäli sorkkamätä on pahanlaatuista, turvaudutaan eläinlääkäriin ja antibioottihoitoon

Sorkkapaise/-tulehdus: Sorkkapaise ja usein sitä seuraava tulehdus syntyvät kun bakteerien tunkeutuessa sorkkakapselin läpi, kun tämä on sorkkamädän pehmittämä tai muuten vaurioitunut. Eläin ontuu, usein sillä on myös kuumetta eikä se syö. Eläinlääkäri kutsutaan avaamaan paise ja antamaan tarvittava antibioottikuuri.

Sorkanvälitulehdus: Taudin aiheuttaa useimmiten huonot olosuhteet. Leikkaamattomat sorkat eivät liejuisessa tarhassa tai märässä karsinassa puhdistu yhtä hyvin kuin hoidetut sorkat. Niiden väliin kertyy multaa ja muuta likaa. Lian alla hautuva iho tulehtuu. Sorkkien välissä ja ruununrajan ihossa voi havaita punoitusta ja turvotusta. Hoitona taas kerran sorkkien leikkaaminen ja tietysti ympäristön siistiminen. Jos pahanlaatuinen niin eläinlääkäri paikalle.

Sorkkakuume: On tauti , joka ei virallisesti kuulu samaan kastiin ed. mainittujen kanssa. Se on yleensä seurausta jostain muusta taudista esim. jälkeisten jäämisestä, kohtutulehduksesta tai liikasyönnin aiheuttamasta pahasta pötsihäiriöstä. Taudin yhteydessä elimistöön muodostuvat myrkylliset aineet kulkeutuvat verenkierron mukana sorkkiin, joissa ne aiheuttavat joskus pahoja, jopa kroonisia muutoksia. Oireena on sorkkien voimmakas aristaminen, turvotus ja kuume. Eläin seisoo kivuliaasti ja nostelee jalkojaan mahan alle. Vaatii ehdottamasti eläinlääkärin hoitoa. Valitettavasti yleensä paraneminen on epävarmaa kun oireet näkyvät jo selvästi.

-

Etusivu   |   Ajankohtaista   |   Yhdistyksen esittely   |   Galleria   |   Suomenvuohen jalostus   |   Vuohen terveys   |   Poikiminen   |   Sorkkahuolto   |   Harjoittelijaksi vuohitilalle   |   Minulleko vuohi?   |   Yhteystiedot   |   Linkit
264838  | Copyright © 2024 Suomen Vuohiyhdistys | Tekninen toteutus: Webbinen.net