www.suomenvuohiyhdistys.fi

Suomen Vuohiyhdistys Facebookissa

Vuohi lemmikkinä

Jos haluat lemmikiksesi eläimen, jonka kanssa ei aika tule pitkäksi ota vuohi.
Helpoimmin lemmikin saa kilipojasta, pikkupukista, mutta se on kastroitava eli kuohittava ennen kolmen kuukauden ikää. Pukin hajurauhaset alkavat kehittyä noin kolmen kuukauden ikäisenä ja siitä syystä kastraatio olisi hyvä suorittaa ennen sitä. Toimenpiteen saa suorittaa vain eläinlääkäri.

Pukkikilit lähtevät yleensä nuorina maailmalle koska maitotiloilla ei ole kannattavaa ruokkia, niin pahalta kuin se kuulostaakin, hyödyttömiä pukkeja. Koska kilit ovat yleensä hyvin nuoria, tulee sen uudessa kodissa olla selvillä sen hoidosta siksi kannattaa pyytää ostopaikasta hyvät ohjeet mukaan. Kilit juovat ensimmäisen elinpäivinänsä kutunmaitoa, josta se varovasti siirretään maitorehuun, jos kili on jo ostopaikassa saanut maitorehusta valmistettua maitoa, kannattaa ostajan hankkia samaa maitorehua uuteen kotiin, näin vältytään ikävältä ripulilta joka voisi seurata maitorehun muuttumisen seurauksena. Kili on helppo opettaa nuorena juomaan astiasta tai tuttiämpäristä, kun maito tarjoillaan hyvin lämpimänä, n. 40 °C näin vältytään tuttipullo leikeiltä. Jos taas haluaa uudesta lemmikistään, sylivauvan onnistuu se varmasti juuri tuttipullosta juoton yhteydessä, kili kiintyy hoitajaansa kuin emoon. Viikon ikäinen kili juo noin litran verran maitoa päivässä jaettuna kolmeen juottokertaan. Viikon ikäisenä kili alkaa etsiä karkearehua, joten sille kannattaa laittaa tarjolle hienohkoa heinää sekä vasikkojen täysrehua tai kaurahiutaleita myös kivennäistä kannattaa antaa silloin tällöin. Pienen kilin vatsa ei pysty vielä sulattamaan kokonaista kauraa eikä saa siitä tarvitsemaansa energiaa siksi kokonaisia kauranjyviä kannattaa alkaa antamaan vasta kun kilille on tullut hieman ikää. Kauraan kannattaa siirtyä senkin vuoksi, että leikatulle pukille voi tulla virtsakiviä valkuaispitoisesta täysrehusta.

Rehua ei kannata pitää suuria määriä esillä vain sen verran kun se tekee kauppansa. Maidosta vieroituksen jälkeen rehuannosta suurennetaan pikkuhiljaa. Maitoa kilille annetaan n. 2kk ikäiseksi (lakisääteinen juottoaika 8 viikkoa) niin paljon kuin ne juovat. Maitoa kuluu kiliä kohti noin 1,8-2,5l/pv. Kili vieroitetaan maidosta kun elopainoa on vähintään 10-12kg. Maidon tarjoamisen voi lopettaa harventamalla maidonantamiskertoja tai vähentämällä annettavaa maitomäärää. Vesi kannattaa tarjoilla kileille hieman lämpimänä maitojuoton loputtua. Vesiastian pitäisi olla matala esim. pesuvati, joka tuetaan esim. autonrenkaalla. Vettä siinä ei kannata pitää paljoa vaan lisätään kun tekee kauppansa, näin vältytään hukkumisen vaaralta.

Kastroiminen katkaisee sukupuoliominaisuuksien kehityksen, joten entinen pukki ei myöskään haise niin kuin leikkaamaton pukki. Leikkimieltä tällä piisaa ja samoin voimia. Se on säyseä, jos sitä ei varta vasten ärsytetä ilkeäksi ja äkkipikaiseksi. Se oppii matkustamaan autolla kuin koira ja sen kanssa voi tehdä pitkiä kävelylenkkejä. Lemmikkivuohesta ei ole seuraa jos sitä joutuu pitämään häkissä tai karsinassa. Se on nimenomaan osallistuja ja mukanaolija ja toimii mielellään seuranpitäjänä talon isäntäväelle ihmiset se tuntee omaksi laumakseen. Yöksi se kannattaa kuitenkin sulkea sisään. Pukin asunnoksi sopii hyvin vanha navetta tai talli pääasia kuitenkin on että se on kuiva ja vedoton. Karsinaan sille voi rakentaa makuuhyllyn jossa se saa nukkua/levätä ja näin se pysyy myös puhtaampana.

Vuohi pitää yleensä myös harjaamisesta, mutta keväisin kun karva on vaihtumassa voi sen nahka olla hieman arka eikä se innostu harjauksesta vaan tykkäisi mieluummin kyhnyttää itseään, silloin se kannattaa viedä vaikka metsään kävelylle jossa se saa vapaasti kyhnytellä itseään oksiin yms. Myös sorkkien leikkaamisesta pitää huolehtia jos sorkat eivät pääse luonnollisesti kulumaan. Sorkkia voi leikata oksasaksilla tai esim. Fiskarssin kalasaksilla. Lampaille myytävät sorkkien muotoilusakset ovat myös hyviä ja kestäviö sorkkien leikkaamiseen. Maltti on valttia sorkan leikkuussa ja ensimmäistä leikkaus kertaa varten olisi hyvä pyytää jotain kokeneempaa näyttämään mallia. Vuohi on ennen kaikkea laumaeläin ja parasta seuraa sille on oma lajitoveri.

Vuohi ei karkaa kotoaan, jos sen kanssa on solmittu hyvät välit, se viihtyy pihassa irrallaan ja seuraa isäntiään kaikkialla. Vuohen hankintaa harkitsevan kannattaa kuitenkin muistaa, että vuohi on pitkäikäinen ja voi elää lähes 20 vuotiaaksi. Vaikka kilit ovatkin suloisia, täytyy muistaa, että se kasvaa nopeasti isoksi ja vaatii todella usean vuoden sitoumuksen. Vuohi on lemmikkinä kaiken kaikkiaan viisas ja mielenkiintoinen persoona, joka vaatii omistajaltaan hyvää huumorintajua ja ymmärrystä. Vastalahjaksi ihminen saa siltä aitoa ystävyyttä ja kiintymystä.

Vuohen hankinnassa on myös muistettava, että kyse on tuotantoeläimestä. Näin ollen vuohenpitäjän on rekisteröidyttävä viralliseen Ruokaviraston ylläpitämään vuohirekisteriin eläinten pitäjäksi ja vuohen pitopaikka on rekisteröitävä pitopaikkatunnuksella. Ilman rekisteröitymistä vuohieläinten pitäjäksi ja pitopaikkotunnuksen hankkimista eläimiä ei virallisesti voi siirtää pitopaikasta toiseen. Ohjeita saa Ruokavirastosta sekä oman kunnan maaseutuviranomaiselta.

-

Etusivu   |   Ajankohtaista   |   Yhdistyksen esittely   |   Galleria   |   Suomenvuohen jalostus   |   Vuohen terveys   |   Poikiminen   |   Sorkkahuolto   |   Harjoittelijaksi vuohitilalle   |   Minulleko vuohi?   |   Yhteystiedot   |   Linkit
264945  | Copyright © 2024 Suomen Vuohiyhdistys | Tekninen toteutus: Webbinen.net