Harjoittelijaksi vuohitilalle

Maatalousalan perustutkintoon, ammattikorkeakoulututkintoon sekä yliopistopintoihin kuuluu erilaisia harjoittelujaksoja käytännön maatilan töissä. Harjoittelujaksot voivat olla työssäoppimisjaksoja, kesäkauden harjoitteluita tai erikoistumisharjoitteluita. Suomessa vuohitiloilla on ollut erilaisissa harjoitteluissa mukana niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin harjoittelijoita. Halusimme koota Vuohiyhdistyksen sivuille harjoittelijoista kiinnostuneita tiloja, jotta harjoittelupaikkoja olisi helpompi löytää. Opiskeluaikoina suoritettu harjoittelu on hyvä ja monipuolinen tapa tutustua eri tuotannon aloihin maatalouden saralla. Jos olet kiinnotunut vuohista ja vuohituotannosta, ole rohkeasti yhteydessä harjoittelupaikkaa/- paikkoja tarjoaviin tiloihin.

Peevon tila, Sastamalan Keikyä

Tilalla n. 300 kutun karja, lämmin pihatto, 2x24 paikkainen takaalypsyasema. Poikimiset on keskitetty keskitalveen tammi-helmikuulle. Harjoittelijan työkuvana pääsääntöisesti kaikki karjanhoitotyön osa-alueet. Tilalla on myös maidon jatkojalostusta omassa juustolassa ja kosmetiikkapajassa.

www.peevontila.fi
Peevon Tila / Erkki Väisänen
puh. 0400-772027
peevontila[ät]gmail[piste]com

Jokiniemen Kartano Oy, Loviisa

Suomen suurin vuohitila - Finlands största getgård

Jokiniemen Kartano Oy on Suomen suurin vuohitila. Vuonna 2019 meillä on 1600 vuohta, joista 1000 on lypsyssä. Vuohistamme suurin osa on suomenvuohia ja meillä on alkuperäisrotusopimus. Kokeilemme myös siemennystä, joten tilallamme löytyy myös Saanen, Alpinen ja Boerin risteytyksiä. Myös mittalypsyt ovat osa toimintaamme. Tilallamme on 72 paikkanen lypsyasema, jossa työskentelemme aina pareittain. Meitä on tilalla töissä 7-10 henkilöä riippuen sesongista. Kuttulassa alkaa helmikuussa kovin poikimakausi ja kilit pitävät meidät kiireisenä kesän loppuun asti. Kesällä laidunnus tuo tilalle omat hommansa ja syksyllä sitten täysillä teemme jalostusta. Keskitalvesta on meidän rauhallisin työaikamme. Lypsytilana lypsäminen on luonnollisesti iso osa työtä, mutta meillä tehdään päivittäin myös monipuolisesti muita tehtäviä. Tila sijaitsee Loviisassa, Etelä-Suomessa, ja pystymme yleensä tarjoamaan harjoittelijoille majoituksen. Harjoittelijassa ahkeruus, kiinnostus oppia ja vastuuntuntoisuus ovat asioita, joita arvostamme. Otamme vastaan harjoittelijoita, joiden harjoittelu on 6 viikkoa tai pitempään. Harjoittelijana pääset oppimaan mahdollisimman paljon tilan töistä ja tulet osaksi työtiimiämme. Meillä on myös mahdollisuus päästä kesätöihin. Jos kiinnostuit, laita meille sähköpostissa kuvaus itsestä, koulutuksestasi ja kokemuksestasi: jokiniemenkartano[ät]gmail[piste]com

Jokiniemen Kartano Ab

Jokiniemen Kartano Ab är Finlands största getgård. År 2019 hade vi 1600 getter av vilka 1000 mjölkades. Största delen av våra getter är finsk lantras och vi har avtal för uppfödning av lantraser. Vi provar även på seminering, så vi har även korsningar av Sahne, Alpine och Boer på vår gård. Mjölkmätningar hör till en del av vår verksamhet. Vår mjölkstation har 72 platser och vi jobbar där alltid i par. Beroende på säsongen är vi 7-10 personer som jobbar på gården. I februari böjrar den största killningsperioden i getstallet och killingarna håller oss sysselsatta till slutet av sommaren. Betesperioden på sommaren medbringar sina egna sysslor och på hösten avlar vi för fullt. Midvintern är vår lågsesong. Då vi är en mjölkgård är mjölkning naturligtvis en stor del av det dagliga arbete men vi gör även en variation av andra sysslor dagligen. Gården ligger i Lovisa, Södra Finland, och mestadels har vi möjlighet att erbjuda praktikanter boende på gården. Det vi uppskattar hos en praktikant är att denne är flitig, har ett intresse att lära sig och är ansvarsfull. Vi tar emot praktikanter som har en praktik som varar minst 6 veckor. Som praktikant hos oss kommer du att lära dig en majoritet av alla gårdens sysslor och du blir en sann del av vårt arbetsteam. Det finns även möjlighet att få sommarjobb hos oss. Ifall du blev intresserad, skriv ett melj till oss där du berättar om dig själv, din utbildning och dina erfarenheter : jokiniemenkartano[ät]gmail[punkt]com

Halmelan vuohitila, Loppi

Tarjoamme mielenkiintoisen ja monipuolisen harjoittelupaikan. Tilallamme on lypsykuttunavetan lisäksi noin 200 ha luomupeltoa, joilla viljellään kauraa, ohraa ja palkoviljoja sekä tietenkin säilörehua. Olemme aloittaneet vuohenmaidon tuotannon vuoden 2019 huhtikuussa, joten nostamme eläinmäärää tulevien vuosien aikana. Tavoite eläinmäärä on noin 300 lypsävää kuttua. Ensisijaisesti haemme harjoittelijaa pitkiin harjoittelujaksoihin, mutta lyhemmätkin jaksot ovat mahdollisia. Kesäaikana on mahdollista osallistua peltotöihin varsin monipuolisella kalustolla ja syksyllä tietenkin puintiin sekä viljanajoon. Tilan viljat kuivataan hakkeella omassa kuivurissa.

Navetta on mahdollisimman pitkälle koneellistettu eli lypsy tapahtuu GEAn 24 paikkaisella Autorotor Capri karusellilypsyasemalla, jossa on maidon tuotoksen seuranta sekä lypsinten automaattiset irroittajat. Ruokinta on aperuokinta ja lisäksi kutut saavat houkutusrehua karusellista. Aperuokinta toteutetaan Valtran M 120 traktorilla, 14 kuutioisella apevaunulla sekä Hanomag pyörökuormaajalla. Navetassa on kaksi läpiajettavaa ruokintapöytää, joten rehunjako on suht helppoa. Myös pöytien puhdistus on mahdollista tehdä koneellisesti.

Maksamme harjoittelijoille palkkaa harjoittelujakson aikana ja asunto on mahdollista järjestää Lopen kirkonkylältä noin 2km päästä tilalta. Myös lemmikit kuten koirat ja kissat on mahdollista ottaa mukaan.

Jos kiinnostuit, ota meihin yhteyttä!

www.halmelanvuohitila.com
halmelanvuohitila[ät]gmail[piste]com

Huomio!!! Vuoden 2020 kesäharjoittelupaikkaan on jo valittu harjoittelija.

100911  | Copyright © 2019 Suomen Vuohiyhdistys | Tekninen toteutus: Webbinen.net