Yleistä

Suomenvuohen jalostus on tällä hetkellä kantaa ylläpitävää jalostusta ja sukulaisuuksien tarkistusta. Elinvoimaisen suomenvuohipopulaation kannalta on ensisijaisen tärkeää että sukulinjat pysyvät selvillä.

Suomenvuohen jalostus perustuu sukujen selvittelyyn ja niiden ilmoittamiseen oikein vuohirekisteriin tai nykyisin vielä toimivaan WebVuoheen. WebVuohi on tällä hetkellä paras työkalu selvittää sukusiitos aste ja sukulaisuudet suht helposti. WebVuohta myy ja ylläpitää Mtech. Jos vuohien pitopaikalla on tilatunnus, onnistuu WebVuohen käyttö.

Sukulaisuuksia voi tarkistaa myös Ruokaviraston ylläpitämästä vuohirekisteristä, joka on vuohien pitäjille ilmainen. Tunnukset voi hankkia oman kunnan maaseutuviranomaisen kautta. Muista aina tarkistaa myös emän isä -linja, kun etsit astutuspukkia kutuille. Emän isä -linja ei aina automaattisesti näy erilaisissa lomakkeissa tai vuohirekisteriotteissa. Jos pukkia valitsee vain kutun isän mukaan, voi sukusiitos tulla hyvin helposti toteen emän isä -linjan kautta.

Suomenvuohen pukkilinjat

Suomenvuohien eri pukkilinjat ja niiden käyttö

Suomenvuohipukkien eri sukulaisuudet on numeroitu linjanumerolla ja niiden avulla pysytään paremmin selvillä eri sukulaisuuksista. ProAgria Etelä-Pohjanmaalla päivitettiin suomenvuohenpukkilinjoja vuonna 2018 ja 2019, joten juuri tällä hetkellä linjojen elossa olevien pukkien luettelo tulisi olla aika lailla ajantasalla. Käytä pukkilinjaluetteloa, kun suunnittelet kutuille astutuksia helpottaaksesi suunnittelua. Jos tilalle halutaan jostain tietystä linjasta pukkeja, kannattaa niitä varata jo hyvissä ajoin syksyllä kun astutukset ovat käynnissä. Facebookkiin on perustettu sivu pukkien myyntiä ja ostoa vasten nimellä PukkiFoorumi. Siellä voit helposti laittaa osto- tai myynti-ilmoituksen. Tärkeintä on toimia pukin hankkimisen suhteen ajoissa! Nuoria tulevia astutuspukkeja kannattaa ostaa kerralla usemapia, jotta on myöhemmin varaa valita esim. kasvun tai rakenteen perusteella se parempi pukki sukua jatkamaan.

Jalostuksessa mukana olevat suomenvuohipukit voi ilmoittaa ProAgriaan Kaie Ahlskogille kaie[piste]ahlskog[ät]proagria[piste]fi tai Merja Hietamäelle merja[piste]hietamaki[ät]proagria[piste]fi. Kaikki astuvat suomenvuohipukit ovat sukulinjoineen suomenvuohirodulle tärkeitä!

Suomenvuohen pukkilinjaluettelo löytyy seuraavan linkistä:

Tutustu myös rotaatiojalostuksen periaatteisiin seuraavasta linkistä

Kopioi linkki osoiteriville

Suomenvuohen kantakirja

Suomenvuohella on oma kantakirja, joka takaa rodun kelpoisuuden alkuperäisrotutuen piirissä. Suomenvuohen kantakirjaa ylläpitää ProAgria Keskustelnliitto ja sitä on viimeksi päivitetty vuonna 2019.

Tuoreimman kantakirjaohjesäännön suomenvuohestä löydät alla olevasta linkistä:

Kopioi linkki osoiteriville.

100914  | Copyright © 2019 Suomen Vuohiyhdistys | Tekninen toteutus: Webbinen.net