Yleist채

Suomenvuohen jalostus on t채ll채 hetkell채 kantaa yll채pit채v채채 jalostusta ja sukulaisuuksien tarkistusta. Elinvoimaisen suomenvuohipopulaation kannalta on ensisijaisen t채rke채채 ett채 sukulinjat pysyv채t selvill채.

Suomenvuohen jalostus perustuu sukujen selvittelyyn ja niiden ilmoittamiseen oikein vuohirekisteriin tai nykyisin viel채 toimivaan WebVuoheen. WebVuohi on t채ll채 hetkell채 paras ty철kalu selvitt채채 sukusiitos aste ja sukulaisuudet suht helposti. WebVuohta myy ja yll채pit채채 Mtech. Jos vuohien pitopaikalla on tilatunnus, onnistuu WebVuohen k채ytt철.

Sukulaisuuksia voi tarkistaa my철s Ruokaviraston yll채pit채m채st채 vuohirekisterist채, joka on vuohien pit채jille ilmainen. Tunnukset voi hankkia oman kunnan maaseutuviranomaisen kautta. Muista aina tarkistaa my철s em채n is채 -linja, kun etsit astutuspukkia kutuille. Em채n is채 -linja ei aina automaattisesti n채y erilaisissa lomakkeissa tai vuohirekisteriotteissa. Jos pukkia valitsee vain kutun is채n mukaan, voi sukusiitos tulla hyvin helposti toteen em채n is채 -linjan kautta.

Suomenvuohen pukkilinjat

Suomenvuohien eri pukkilinjat ja niiden k채ytt철

Suomenvuohipukkien eri sukulaisuudet on numeroitu linjanumerolla ja niiden avulla pysyt채채n paremmin selvill채 eri sukulaisuuksista. ProAgria Etel채-Pohjanmaalla p채ivitettiin suomenvuohenpukkilinjoja vuosina 2018, 2019 ja 2020, joten juuri t채ll채 hetkell채 linjojen elossa olevien pukkien luettelo tulisi olla aika lailla ajantasalla. K채yt채 pukkilinjaluetteloa, kun suunnittelet kutuille astutuksia helpottaaksesi suunnittelua. Jos tilalle halutaan jostain tietyst채 linjasta pukkeja, kannattaa niit채 varata jo hyviss채 ajoin syksyll채 kun astutukset ovat k채ynniss채. T채rkeint채 on toimia pukin hankkimisen suhteen ajoissa! Nuoria tulevia astutuspukkeja kannattaa ostaa kerralla useanpia, jotta on my철hemmin varaa valita esim. kasvun tai rakenteen perusteella se parempi pukki sukua jatkamaan.

Jalostuksessa mukana olevat suomenvuohipukit voi ilmoittaa suoraan ProAgriaan Kaie Ahlskogille kaie.ahlskog[채t]proagria.fi tai Merja Hietam채elle merja.hietamaki[채t]proagria.fi milloin vain.

Vuohiyhdistys ker채채 pukkien tietoja kaksi kertaa vuodessa ja toimittaa ne kootusti ProAgrialle.
Toimi seuraavasti:
- Ilmoita seuraavat tiedot kaksi kertaa vuodessa 31.3. ja 30.10. menness채 Tiina Pentim채elle ensisijaisesti s채hk철postilla pentinmaki.tiina [ät] gmail.com puh. 050 - 4302172
o Tilalla elossa olevat pukit ja astuvat pukit
o Tilalta poistuneet pukit (myydyt ja kuolleet)
o Mahdolliset myyt채v채t pukkikilit tulevista astutuksista
 Em채n tiedot ja is채pukin tiedot
o Tiedot, jotka tarvitaan pukeista ja mahdollisista kutuista:
 EU-tunnus eli FI000012345678-9 korvanumero ja nimi
o Tiina kokoaa annetut el채intiedot yhdeksi kokonaisuudeksi, joka l채hetet채채n edelleen ProAgriaan Kaie Alhskogille. Kaie tallentaa ja p채ivitt채채 netiss채 julkaistavaa suomenvuohen pukkilinjat listausta, mist채 voi tarkistaa eri pukkilinjojen elossa olevat el채imet
o Tiedot ovat todella t채rkeit채, jotta voimme yll채pit채채 ja parantaa suomenvuohikantaa

Suomenvuohen pukkilinjaluettelo l철ytyy seuraavan linkist채:
Pukkilinjaluettelo

Suomenvuohen kantakirja

Suomenvuohella on oma kantakirja, joka takaa rodun kelpoisuuden alkuper채isrotutuen piiriss채. Suomenvuohen kantakirjaa yll채pit채채 ProAgria Keskustelnliitto ja sit채 on viimeksi p채ivitetty vuonna 2019.

Tuoreimman kantakirjaohjes채채nn철n suomenvuohest채 l철yd채t alla olevasta linkist채:

Suomenvuohen kantakirja

217732  | Copyright © 2023 Suomen Vuohiyhdistys | Tekninen toteutus: Webbinen.net